10 TIPS voor RUST in je hoofd

Hoe heerlijk zou het zijn om de druk niet te voelen, om het moeten even te laten gaan en gewoon even terugzakken in rust en jezelf…… De boel even de boel laten zonder de verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. Hmmmm, ik kan het al helemaal voelen!

Veel mensen gaan maar door en gaan maar door, het lijkt wel of het bijna een zonde is geworden om je echt te ontspannen en in plaats daarvan doen we onszelf te kort en plegen we roofbouw op onze energievoorraad… Jij niet natuurlijk, maar er zijn echt mensen die dit doen. 

Zij hebben bijvoorbeeld een heel drukke baan die eigenlijk hoort te stoppen als je de werkruimte verlaat en naar huis gaat om van je welverdiende rust te genieten. In plaats daarvan werken ze onderweg door, al is het alleen in hun hoofd en soms aan de telefoon, maar van echt het werk het werk laten komt het vaak niet. Of als ze thuis zijn blijven ze malen over situaties die ze op dat moment niet kunnen veranderen, waardoor ze thuis ook niet echt met hun volle aandacht aanwezig zijn. Je kent vast wel iemand in je omgeving die dit soms weleens doet….

Rust in je hoofd_stress afb

Hoe zou het zijn om je werk je werk te laten en je ontspanning te pakken in de tussentijd van werk naar huis, hoe kort of lang deze periode ook mag zijn? Wanneer je helemaal op je werk bent (en dus niet met je hoofd thuis bij de ‘kleine muizenissen’) en daarna helemaal thuis bent (zonder de agenda van je werk door te lopen in je hoofd) kom je al meer tot jezelf en tot rust!

Om jou (of degene die je kent met dit verschijnsel) op weg te helpen heb ik 10 geweldige tips om je hoofd tot rust te laten komen, waardoor je je al snel rustiger en ontspannen voelt!

Lees ze door, en belangrijker nog… kijk welke jij makkelijk kunt toepassen om je rust te pakken!

 

  1. Zing en Dans     
  2. Sporten
  3. Doe niks
  4. Schrijf je hoofd leeg
  5. (voet)massage
  6. Yoga
  7. (bos)wandeling
  8. Innerlijk lachen
  9. Bewust ademen

Meditatie

1. Zing en Dans

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niets zo lekker vind om mijn hoofd leeg te maken als en lekker muziekje en daar op te bewegen. Je hoofd legt het af tegen het gevoel in je lijf, tenminste als je dat toelaat. Wanneer je een heerlijk muziekje opzet en begint te bewegen, of JIJ het nu dansen noemt of niet maakt niet uit, gaat je hoofd in de rust stand. Lekker in je lijf zijn maakt dat je hoofd en je gedachten even met vakantie zijn. Het hoeft soms maar 3 minuten….. en je kunt het overal doen! Probeer het ook eens op je werk en neem de hele afdeling mee in een “denkpauze” je zult zien dat jullie er allemaal heel blij en energiek van worden en je hoofd echt even tot rust kon komen!

2. Sporten

Sport_harlopen in zonAls je een dag hard gewerkt hebt is het heerlijk om even je spanning met sporten om te zetten in een fysiek actieve bezigheid. Als je met je werk tevredenheid zich als gevoel laat voelen is het vaak een mentale tevredenheid, met sporten is die tevredenheid veel grootser; voldaan heet het gevoel dan. Dat geeft je een enorme boost zelfs als je moe bent voor je eraan begint, en je hoofd……. dat doet op een andere “radiozender” mee, zonder de werkstress – met de voldoening. 

3. Doe niks

Wanneer je bewust rust wilt nemen kun je ervoor kiezen om bewust niets te doen. Ga zitten of liggen en laat alles even zijn zoals het is. Wat je hoort aan geluiden is gewoon daar, maar niets heeft op dat moment de “macht” over jou om een ‘beroep’ op jou te doen. Het zal gewoon even moeten wachten….. Wanneer je dan zit of ligt concentreer je je op de verbinding van je lijf met het oppervlak waar je op ligt of zit en voel hoe het jouw gewicht draagt. Elke gedachte die zich aan je opdringt laat je oplossen als sneeuw voor de zon, geef je een ballon om op te stijgen of je zegt in jezelf: bedankt voor deze gedachte, ik heb straks tijd voor je, nu kies ik rust.
Voel de wereld van verschil als je dit regelmatig toepast, het gaat steeds makkelijker en je haalt er steeds meer rust en energie uit. (zet eventueel een wekker om niet steeds door de gedachte ‘is het al tijd’ geplaagd te worden)

4. Schrijf je hoofd leeg

Om rust in een heel druk hoofd te krijgen kun je een vel papier nemen en alles wat je aan gedachten in je hoofd waarneemt op te schrijven. Het hoeft niet leesbaar te zijn en je hoeft al helemaal geen hele zinnen of correct Nederlands te schrijven. Zet een wekker op 3 minuten en schrijf aan 1 stuk door, ALLES wat in je hoofd komt schrijf je op. Vragen, ideeën, goede of slechte dingen, gewoon alles. Wanneer je hoofd even stopt in die 3 minuten ga je verder met puntje, puntje, puntje tot de volgende gedachte zich aandient. (meestal duurt dat niet lang) en schrijf door tot de wekker gaat. Daarna maak je een prop van het papier en gooi je ‘m weg. Opgeruimd staat netjes!!! Met dit alles uit je hoofd is het een stuk rustiger en je hoofd went hieraan als je dit dagelijks herhaald voor 14 dagen. De puntje, puntje stukken worden dan langer en de gedachten nemen in aantal af…. Zo train je je hoofd dat rust heel fijn kan zijn, ook voor je hoofd!

5. (voet)massage

Even een kleine vakantie door massage van je voeten, je hoofd of je nek en schouders? Het is makkelijker te realiseren als je denkt! Je kunt het natuurlijk zelf doen, maar je kunt het ook met iemand anders samen doen zodat jullie daarna kunnen wisselen, dan hebben jullie beide profijt, want ook als je de massage doet komt er rust in je hoofd. Houdt de volgende dingen in de gaten; zorg dat je op een stevige ondergrond zit (liever geen bureaustoel met wieltjes), zit vergenoeg van de telefoon af zodat je ‘m niet toch ondertussen even opneemt en concentreer je op wat er in je lijf gebeurt i.p.v. je hoofd. Het hoeft niet volgens bepaalde regels te zijn, zolang het niet pijnlijk is en met veel kracht kan er alleen maar ontspanning ontstaan.
Wanneer je je voeten masseert komt er het snelst rust in je hoofd – ben je niet lenig genoeg om je eigen voeten te masseren? Neem een tennisbal en rol deze onder je voetzool met wat druk
erop, dan heb je een prima massage!

Yoga_zonnegroet  6. Yoga

  Van oudsher is bekend dat Yoga helpt tegen stress en dat het voor een soepeler en
gezonder lijf zorgt. Niet iedereen is bekend met Yoga en sommige mensen hebben nog het
beeld erbij dat je met een groep ieder op een matje ligt te ontspannen c.q. slapen….. 

  Er zijn veel vormen van Yoga en vaak ook heel actief. Zoek bijvoorbeeld maar eens op
‘Zonnegroet’. Wanneer je die 1-3 keer gedaan hebt is de rust heel goed voelbaar!!

7. (bos)wandeling

Een beetje zuurstof is echt een aanrader voor als je veel binnen bent! Je kunt eindelijk je longen weer eens vullen met het ‘echte’ spul! Vooral wanneer je in een bos/park/strand bent.
Heerlijk even lopen op een rustig tempo en met aandacht voor je omgeving maakt dat je hoofd even niets te zeggen heeft….. Probeer ook eens samen met iemand te lopen en zorg er dan voor dat je niet loopt te kletsen, maar in stilte geniet! Hmmmmmmm…. rust – lekker!

8. Innerlijk lachen

Door de drukte vergeten we vaak dat onze gezichtsspieren veel meer kunnen als alleen fronsen en strak kijken. Ze ontspannen wanneer we lachen! De ontspanning is niet alleen in ons gezicht voelbaar maar verspreid zich via ons hoofd door ons hele lijf! Wanneer je innerlijk lacht vind je de lach die in je hart woont. Als je daar met je aandacht naar toe gaat vind je ‘m geheid! Wat daar zo mooi van is, is dat hij 24 uur beschikbaar is, 7 dagen per week, 12 maanden per jaar…. onbeperkt aanwezig! Voel wat er gebeurt als je je verbind met je innerlijke lach en houd dit een paar minuten vol. Ontspan en let op je ademhaling en voelt je ontspanning, rust en kracht toenemen!!!

9. Bewust ademen

Onze ademhaling gaat vanzelf en toch heeft meer dan 97% van alle mensen een gebrekkige ademhaling…. Wanneer we in ons hoofd ‘zitten’ zijn we niet meer bewust van onze ademhaling en wordt deze heel oppervlakkig. Door heel hoog in ons lijf te ademen, op borst en schouder hoogte, halen we nog geen 10% van het zuurstof gehalte binnen wat voor ons optimaal zou zijn om ons lijf te laten herstellen en energie op te bouwen. Best een belangrijk puntje dus die ademhaling! Hoe doe je dat dan wel goed? Wanneer je bij het inademen je buik (zo diep mogelijk) naar voren laat uitzetten, trekt je buik vanzelf terug naar binnen en adem je uit. Forceer het niet, maar doe het rustig. Door zo te bewegen; in ademen – buik naar voren, uitademen – buik naar binnen, beweeg je je middenrif wat een natuurlijke massage aan al je vitale organen geeft! Dit zorgt voor een beter doorbloeding en (cel)stofwisseling. Blijf bewust ademen zolang het prettig voelt en bouw het langzaam op. Let op dat je aandacht niet verslapt en je schouders en borst niet stiekem meedoen….

10. Meditatie

Dit is misschien wel de meest bekende vorm van rust in je hoofd en de meest onbereikbaarste voor veel mensen! Heb jij het wel eens geprobeerd?
Je ent echt niet de enige die het niet ‘zomaar’ kan. Velen met jou zijn begonnen, hebben het geprobeerd en zijn afgehaakt met de overtuiging ‘ik kan dit niet’ of ‘dit is niets voor mij’.
Toch is meditatie niet iets wat aangeleerd hoeft te worden, het is namelijk een natuurlijke staat van ons bewustzijn die we gewoon vergeten zijn. Dus hoe krijg je het dan weer onder de knie? Heel simpel eigenlijk! Omdat het lastig op te schrijven is heb ik een filmpje voor je gemaakt, kijk ‘m hier

Wanneer je hier meer van wilt weten heb ik een TOP tip voor je: ik leer je mediteren in de meest uiteenlopende manieren en jij kiest degene die het best bij jou past en die je moeiteloos kunt gebruiken in je leven zonder dat je er extra tijd voor vrij hoeft te maken!
Waar en wanneer doe ik dat? klik hier voor meer informatie

Zo, ik hoop dat je na het lezen een paar leuke tips hebt gevonden en ik ben erg benieuwd naar jou ervaringen, bevindingen of aanvullende tips voor meer rust in je hoofd.
Laat het mij hieronder in een reactie of opmerking weten en maak kans op 1 van de 3 meditaties die verloot worden!

Misschien zie ik je op de Meditatie dag! Het lijkt me een feest je te ontmoeten.

Vind je deze blog waardevol en weet jij iemand die hier ook wat aan zou kunnen hebben? Deel de link en help niet alleen mij maar ook elkaar om de informatie bij de juiste mensen te krijgen. Dankjewel alvast XXX.

 Handtekening Erica LW blauw

No comments yet.

Geef een reactie